Minä opin erosta paljon... Silti koen, että Kesämies opetti vielä enemmän. Minä en ole täydellinen. En lähellekään. Minä tiedän, että osa vioistani on korjattavissa. Osaan olla parempi ihminen, jos vain jaksan/haluan. Osa vioistani on niin syvällä sisälläni, etteivät ne koskaan korjaannu täysin. 

Minä olen huono,

ottamaan toiset huomioon. Mies oli huono tässä. Superhuono. Siksi en kai koskaan huomannut sitä, kuinka huono olin itse. Kesämiehen kohdalla huomasin, etten vain osaa. Minä, minä, minä. Asia kai korostui jopa entisestään, koska en edes kokenut syytä olla asettamatta tarpeitani etusijalle. Minun piti kerrankin saada elää vain itselleni. Juuri niinkuin halusin. En minä halunnut ajatella kenenkään muun tarpeita. Minä olen itsekäs kusipää. Aivan kuten Mies asian ilmaisi. Tämä piirre ei tule koskaan häviämään täysin. Mutta minä voin yrittää. Olla hieman parempi. 

pyytämään anteeksi. Emme kai oikeastaan koskaan pyytäneet Miehen kanssa anteeksi toisiltamme. Olisi pitänyt pyytää. Todella usein. Kesämies sai minut tajuamaan, että en voi vain ohittaa anteeksi pyyntöä ja olettaa asioiden unohtuvan itsestään. Minun on edelleen vaikea pyytää anteeksi käytöstäni. Mutta minä opettelen. Oikeastaan minä opettelen käyttäytymään niin, ettei minun tarvitsisi pyytää jatkuvasti anteeksi.

osoittamaan tunteeni. Hyvät sellaiset. Huonot tunteeni tuon kyllä esiin todella taidokkaasti. Minä en osaa kertoa pitäväni toisesta. En osaa kehua häntä, kun hän tekee jotain hyvin. En osaa näyttää kiitollisuuttani. Minä kai opin käytökseni osittain Mieheltä. Kesämiehen kanssa en osannut olla parempi, koska pelkäsin hänen rakastuvan enemmän, jos olen mukavampi. Olin siis kiittämätön kusipää osittain tahallani. Mutta minä ymmärrän nyt. Ymmärrän, missä minun pitäisi toimia hieman paremmin.

joustamaan. Minä, minä, minä. Jos minä haluan jotain, minä haluan sen olevan juurikin niin. Mutta aina se ei ole. Ei ainakaan parisuhteessa. 

Minä olen huono monessa muussakin asiassa, mutta nämä neljä vaativat ehkä eniten muuttumista. Minulla on aikaa muuttua... Kaikki lähtee siitä, että myöntää virheensä. Minä en koskaan aiemmin edes ymmärtänyt olevani huono näissä asioissa. Ainakaan näin huono. Minä uskon kuitenkin siihen, että jos jonain päivänä tapaan jonkun. Jonkun, johon rakastun. Minä osaan olla parempi tyttöystävä. Sellainen, joka minun olisi kuulunut olla myös Miehelle. Kunhan tämä joku on hyvä myös minulle.