Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn sinulta, Mies, tahdotko ottaa Naisen aviovaimoksesi ja osoittaa hänelle uskollisuutta ja rakkautta myötä- ja vastoinkäymisissä?

Ja Mies sanoi Tahdon

Ja hän unohti sanomansa heti käveltyään ulos maistraatista. 

 

Mies osoitti kiinnostuksensa avioliittoamme kohtaan ensimmäisen kerran toimitettuaan erohakemuksen käräjäoikeuteen. Hän siis ymmärsi, että jotain oli joskus luvattu ja sen oli kai kuulunut tarkoittaakin jotain, koska nyt hänen piti täyttää erinäisiä papereita ja odottaa jopa puoli vuotta päästäkseen kokonaan eroon minusta. 

 

Avioliittomme kesti hieman yli vuoden. Aika tarkalleen puolitoista vuotta. Paperilla olimme kuitenkin naimisissa melkein kolme. Olisiko sitä kuulunut jo juhlia jotenkin? Ensimmäistä emme juhlineet mitenkään. Mies ei edes onnitellut. Toisena emme edes asuneet enää yhdessä. Kolmantena olisin mielelläni antanut hänelle lahjaksi avioeron, mutta miehellä oli hieman kovempi kiire saada asia hoidettua pois alta. Hän sai lahjansa kuukauden etuajassa.

 

Miksi en eronnut aiemmin. Minulla oli monta kymmentä, ellei jopa sata, tilaisuutta lähteä kävelemään suhteesta. Suhteesta, joka ei koskaan ollut terve. En tiedä. Ehkä se oli se kliseinen... Kyllä kaikki vielä muuttuu. Monesti muuttuikin. Tuli hetkellisesti parempia aikoja, jotka pyyhkivät pois osan paskasta. Kunnes Mies päätti, ettei mikään enää muutu. Hän ei jaksanut. En tiedä olisinko itsekkään enää oikeasti jaksanut. En vain halunnut luovuttaa. Vaikka nyt olenkin sitä mieltä, että olisi pitänyt luovuttaa jo paljon aikaisemmin. 

 

Nyt minä olen eronnut nainen. Eronnut. Sana paperilla. Todellisuudessa en koe itseäni eronneeksi. Vaikka sitä kai virallisesti olenkin. En vain koe. Eikä kyse ole siitä, että kuvittelisin edelleen mielessäni olevani naimisissa Miehen kanssa. Ehei... Minusta tuntuu, etten ole koskaan edes ollut naimisissa. Kyllä. Minä olin paperilla naimisissa. Kyllä. Minä sanoin Tahdon oikealla hetkellä. Mutta minä en koe olleeni koskaan naimisissa. Oikeasti. Minä menin naimisiin ehkä osittain jopa oikeasta syystä, rakkaudesta. Mutta silti koko hetkellinen avioliittoni oli pelkkä naurettava erehdys. Todella suuri virhe, jota ei olisi koskaan pitänyt tehdä. Minä seurustelin ja olin pitkään suhteessa, mutta se yksi hassu vuosi... Se, jota meidän ei olisi edes kuulunut enää olla yhdessä. Ei sitä voi kutsua avioliitoksi. Ei tämä ollut kariutunut avioliitto. Avioliitto on jotain paljon enemmän kuin mitä tämä oli. Tämä oli vain kariutunut suhde. Jos avioliitto olisi ollut mahdollista mitätöidä (suuri vääryys, ettei näin ole), olisin ehdottomasti vaatinut sitä. Minulle tämä avioliitto mitätöityi joulukuussa 2013. Sen jälkeen se oli pelkkä naurettava vitsi...

 

If someone said three years from now
You'd be long gone
I'd stand up and punch them out
Cause they're all wrong
I know better
Cause you said forever
And ever
Who knew

Pink - Who Knew